Při vyšetření klienta v pedagogicko-psychologické poradny je potřebné počítat s časovou náročností vyšetření a další doprovodné činnosti (sdělení výstupů z vyšetření, konzultace nad závěry a doporučením atd.). Z tohoto důvodu je vhodné vybavit dítě svačinou a nápojem. Také je vhodné vzít dítěti přezůvky. K vyšetření je potřebné případně dodat rozhodující materiály (zprávy od lékaře, psychiatra, psychologa, sdělení školy, přinést s sebou školní sešity dítěte, žákovskou knížku atd. odpovídající druhu či specifiku vyšetření).
Diagnostická činnost:
Týká se dětí:
Základem diagnostické činnosti je psychologické a speciálně pedagogické vyšetření či jiné odborné vyšetření (např. zjištění klima třídy apod.)
Poradenská činnost
konzultace problému, se kterým klient nebo zákonný zástupce dítěte přichází, příp. další návazné vedení. Dále pomáháme školám či klientům nebo rodičům při zajišťování Individuálního výchovného programu (IVýP). Další konzultační a odborná činnost je také poskytována pedagogům, ředitelům škol, či dalším školským zařízením.
Terapeutická činnost
práce s klientem nebo skupinou s cílem dosáhnout pozitivních změn při řešení, zmírnění nebo odstranění problémů. Nejčastěji probíhá rodinnou, skupinovou či individuální formou. V případě terapeutické činnosti se vždy jedná o dlouhodobý proces.
Prevence rizikového chování
práce se školními kolektivy, diagnostická práce v rámci třídních kolektivů, aktuální řešení při výskytu šikany ve školách či třídních kolektivech, problematika drog, agresivity, hráčství, poruch příjmu potravy, sebepoškozování, xenofobie, aj.. Metodická pomoc při vypracovávání Preventivních programů školy včetně pomoci při zpracování grantových žádostí.
Metodická činnost
pomoc při zpracování, realizaci či vyhodnocení preventivního programu školy, projektů a grantů či další vzdělávací činnost pro školy či veřejnost. Dále nastavování funkční a efektivní spolupráce mezi pedagogy, školním poradenským pracovištěm, třídními učiteli, pedagogického sboru aj..